Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Sprog og literacy

 

Sproghandleplan dagtilbud øst

I Odder Kommune er der fokus på, at alle børn i løbet af deres tid i dagtilbud udvikler stærke sproglige kompetencer. "Alle børn og unge skal udvikle så gode sproglige kompetencer og literacy færdigheder, som de kan, uanset social baggrund". Dette er vigtigt, da sproget har stor betydning for barnets trivsel, og måde at møde verden på. Sproget er vigtigt for barnets personlige og sociale udvikling, da sproget er vores vigtigste middel til at fortælle andre mennesker om, hvad vi gerne vil, hvad vi har behov for, hvad vi kan lide osv.

Sproglige kompetencer er også afgørende for tilegnelse af læring, et godt sprog giver et godt udgangspunkt, når barnet senere i skolen skal lære at læse.

I dagtilbud øst bygger vores pædagogik på værdierne fra ICDP (International Childhood Development Program) - en norsk udviklet metode, som har fokus på betydningen af kvaliteten i relationer. Det centrale i ICDP er at vise omsorg, glæde, begejstring og anerkendelse i relationen til det enkelte barn. Læs evt. mere om ICDP her på vores hjemmeside.

I dagtilbud øst har vi fokus på, at give alle børn mulighed for at være deltagende i børnefællesskabet, kunne formulere egne ønsker og behov, samt kunne opnå forståelse for sig selv. I samarbejdet med forældrene arbejde vi på, at give børnene de nødvendige kommunikative kompetencer og skabe plads til alles bidrag i fællesskabet.

Det er vigtigt at alle børn føler sig set, hørt, forstået og har mulighed for at udtrykke sig og give sin mening til kende. Sprogstimulerende aktiviteter foregår hele tiden i vores dagligdag sammen med børnene, både på stuen, til samling, ved højtlæsning og i hverdagsaktiviteter. Vi arbejder bevidst med at fremme børnenes evne til turtagninger i dialogen. Desuden arbejder vi med at udvide børnenes ordforråd og skabe miljøer, som understøtter børnenes opmærksomhed på lyd og skrift.

I dagtilbud øst er der tilknyttet en tale/ høre konsulent, som vi samarbejder tæt med omkring børnenes sproglige udvikling.

Når børnene er ca. 2,10 år og igen 4,4 år, bliver der lavet en sprogscreening på det enkelte barn (Ministeriets model i Hjernen og Hjertet). Resultatet af denne er med til at give personalet et billede af, om der skal laves en særlig sproglig indsats. Derudover laves der en sprogscreening på alle to sprogs børn inden skolestart.

Vi har i dagtilbud øst ansat sprogpædagoger, som har faglig kompetenceudvikling f.eks. gennem HANEN.

Sprogpædagogerne giver sparring, vejledning og inspiration omkring det sproglige arbejde, og i samspil med kollegaer planlægges, gennemføres og evalueres de sproglige indsatser i dagtilbuddet. 

En del af sprogpædagogens arbejde foregår i små grupper, hvor der er tid og ro til at kunne fordybe sig og blive i aktiviteten uden at blive forstyrret. Et eksempel på aktiviteter kunne være dialogisk oplæsning, hvor man spørger ind til handlingen, taler om ords betydning og handlingen i bogen. Et andet eksempel kunne være vendespil, rim og remser osv.

 

Her kan du læse Odder Kommunes handleplan for sprog og literacy