Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

ICDP - en anerkendende pædagogik

I Dagtilbud Øst arbejder vi ud fra de pædagogiske tanker og metoder, der er grundlaget for ICDP (International Child Development Program).

ICDP bruges som en relations- og samspilsmodel, der hjælper personalet til at møde børn med anerkendelse, empati og struktur, hvilket fremmer både børns trivsel, læring og udvikling.

Som led i ansættelse i Dagtilbud i Odder Kommune er det obligatorisk at deltage i ICDP kurser.

RelationsarbejdeICDP giver pædagoger og andre voksne konkrete redskaber til at skabe trygge og positive relationer til børnene.
SamspilstemaerProgrammet bygger på 8 samspilstemaer (fx at vise positive følelser, at følge barnets initiativ, at hjælpe barnet til at forstå verden, at guide og sætte rammer). Temaerne bruges til refleksion og udvikling af praksis.
Fælles pædagogisk sprogICDP giver personalet et fælles sprog og en fælles forståelse for, hvordan man kan arbejde med børns udvikling gennem relationer og dagligdags samspil.
Forebyggelse og inklusionICDP understøtter arbejdet med at inkludere alle børn – også dem, der har særlige udfordringer – ved at fokusere på ressourcer og det, barnet kan.
Refleksion og kompetenceudviklingDet bruges til at reflektere over egen praksis, ofte gennem kollegial sparring og supervision, så medarbejderne kan blive mere bevidste om deres tilgang til børnene.
ForældrearbejdeI nogle institutioner bruges ICDP også i samarbejde med forældre, så både forældre og pædagoger arbejder ud fra de samme principper i relationen til barnet.