I Dagtilbud Øst arbejder vi ud fra de pædagogiske tanker og metoder, der er grundlaget for ICDP (International Child Development Program).
ICDP bruges som en relations- og samspilsmodel, der hjælper personalet til at møde børn med anerkendelse, empati og struktur, hvilket fremmer både børns trivsel, læring og udvikling.
Som led i ansættelse i Dagtilbud i Odder Kommune er det obligatorisk at deltage i ICDP kurser.
| Relationsarbejde | ICDP giver pædagoger og andre voksne konkrete redskaber til at skabe trygge og positive relationer til børnene. |
|---|---|
| Samspilstemaer | Programmet bygger på 8 samspilstemaer (fx at vise positive følelser, at følge barnets initiativ, at hjælpe barnet til at forstå verden, at guide og sætte rammer). Temaerne bruges til refleksion og udvikling af praksis. |
| Fælles pædagogisk sprog | ICDP giver personalet et fælles sprog og en fælles forståelse for, hvordan man kan arbejde med børns udvikling gennem relationer og dagligdags samspil. |
| Forebyggelse og inklusion | ICDP understøtter arbejdet med at inkludere alle børn – også dem, der har særlige udfordringer – ved at fokusere på ressourcer og det, barnet kan. |
| Refleksion og kompetenceudvikling | Det bruges til at reflektere over egen praksis, ofte gennem kollegial sparring og supervision, så medarbejderne kan blive mere bevidste om deres tilgang til børnene. |
| Forældrearbejde | I nogle institutioner bruges ICDP også i samarbejde med forældre, så både forældre og pædagoger arbejder ud fra de samme principper i relationen til barnet. |
